Voor een volledig overzicht van de structuur van de studierichting Muziek kan je terecht op de website van Onderwijs Vlaanderen. Een beknoptere versie vind je hieronder.

Eerste graad

In de eerste graad wordt er één optie aangeboden: de optie Initiatie. Deze optie is domeinoverschrijdend, wat inhoudt dat zowel muziek- als woordinitiatie aan bod komen.


De optie Initiatie omvat 2 leerjaren:

1.1 (6- en 7-jarigen)

Te volgen vakken:

1.2 (7-jarigen)

Te volgen vakken:
Volgende instrumenten worden aangeboden:
  • Accordeon
  • Altviool
  • Blokfluit
  • Cello
  • Dwarsfluit
  • Gitaar
  • Harp
  • Hobo
  • Hoorn
  • Piano
  • Slagwerk
  • Trombone
  • Trompet
  • Viool

Tweede graad

In de tweede graad komt de leerling automatisch terecht in de optie Muziek. Afhankelijk van de leeftijdscategorie en de voorkeur bieden wij gemakkelijkheidshalve 4 mogelijkheden aan binnen deze optie:


De Tweede Graad, optie Muziek - Jongeren vanaf 8 jaar omvat 4 leerjaren. De te volgen vakken zijn gedurende deze jaren dezelfde.

2.1 - 2.4

Te volgen vakken:


De Tweede Graad, optie Muziek - Volwassenen vanaf 15 jaar omvat 3 leerjaren. De te volgen vakken zijn gedurende deze jaren dezelfde.

2.1 - 2.3

Te volgen vakken:


De Tweede Graad, optie Muziek - Musical jongeren vanaf 8 jaar omvat 4 leerjaren. De te volgen vakken zijn gedurende deze jaren dezelfde.

2.1 - 2.4

Te volgen vakken:


De Tweede Graad, optie Muziek - Musical volwassenen vanaf 15 jaar omvat 3 leerjaren. De te volgen vakken zijn gedurende deze jaren dezelfde.

2.1 - 2.3

Te volgen vakken:

Derde graad

De derde graad omvat 3 leerjaren. Jongeren (vanaf 12 jaar) en volwassenen (vanaf 15 jaar) zitten er samen.

 

3.1 - 3.3

Te volgen vakken:


* Het vak groepsmusiceren kan vervangen worden door één van onderstaande alternatieven:

BP kan je het best omschrijven als knutselen met muziek op de piano, klavecimbel of orgel. Begeleiden, samenspelen, improviseren, transponeren, kortom je creatief uitleven! Het algemene doel is je plan leren te trekken met én zonder partituur.
Zaken als ritmiek en inwendig gehoor worden geleidelijk aan getraind, deze vormen samen met je akkoordenkennis de basis van het "begeleiden in de praktijk".
Het creatieve aspect waardoor je veel vrijheid hebt, maakt BP boeiend, maar daarom niet altijd even gemakkelijk. Je komt jezelf voortdurend tegen, je leert omgaan met je beperkingen, maar ook met je talenten.
De academie kent een rijke koorwerking. Als alternatief voor groepsmusiceren (instrumentaal) kan je kiezen om in een koor te zingen. Dit kan in het jeugd- of volwassenenkoor. Je kan ook optioneel steeds in een koor zingen!

 

3.1 - 3.3

Te volgen vakken:


* Het vak groepsmusiceren kan vervangen worden door één van onderstaande alternatieven:

BP kan je het best omschrijven als knutselen met muziek op de piano, klavecimbel of orgel. Begeleiden, samenspelen, improviseren, transponeren, kortom je creatief uitleven! Het algemene doel is je plan leren te trekken met én zonder partituur.
Zaken als ritmiek en inwendig gehoor worden geleidelijk aan getraind, deze vormen samen met je akkoordenkennis de basis van het "begeleiden in de praktijk".
Het creatieve aspect waardoor je veel vrijheid hebt, maakt BP boeiend, maar daarom niet altijd even gemakkelijk. Je komt jezelf voortdurend tegen, je leert omgaan met je beperkingen, maar ook met je talenten.
De academie kent een rijke koorwerking. Als alternatief voor groepsmusiceren (instrumentaal) kan je kiezen om in een koor te zingen. Dit kan in het popkoor. Je kan ook optioneel steeds in een koor zingen!

 

3.1 - 3.3

Te volgen vakken:

 

3.1 - 3.3

Te volgen vakken:

 

3.1 - 3.3

Te volgen vakken:

Vierde graad

De vierde graad omvat 3 leerjaren en is een verderzetting van de derde graad.
Er kan gekozen worden uit twee studierichtingen:

  • Vertolkend Muzikant (VM)
  • Creërend Muzikant (CM)

Binnen deze studierichtingen zijn er 5 opties:

 

4.1 - 4.3

Te volgen vakken:

 

4.1 - 4.3

Te volgen vakken:

 

4.1 - 4.3

Te volgen vakken:

 

4.1 - 4.3

Te volgen vakken:

 

4.1 - 4.3

Te volgen vakken: